Luta dig tillbaka – vi tar hela ansvaret

Vi är en av Sveriges snabbaste och första helt oberoende laddoperatör.

Vi tar ett helhetsansvar för finansiering, projektplanering, tillstånd, grävning, montering och drift. Vare sig du representerar en kommun, ett företag eller är en fastighetsägare behöver du inte göra något mer än att upplåta mark eller utrymme i fastigheten. Resten sköter vi.

Hur går det till?

Avtalen ser lite olika ut beroende på om vi köper upp laddpunkter, anlägger laddpunkter för kommun eller kommersiell fastighet eller sätter upp en lagkravsplats men processen ser i stort sett likadan ut – och är precis lika smidig. 

1.

Offert & Analys

Antal

Placering

Eltillgång

Underleverantörer

2.

Avtal

Överenskommen plan & bindningstid

Beställning av material

Service & garanti

3.

Installation

Grävning

Kablage & Inkoppling

Stolpar samt montering

4.

Test & Besiktning

Genomgång av hårdvara

Inställning och test av system

5.

Support & underhåll

Drift & kundservice

Uppdateringar

Förlängd garanti

Kontroll & Service

Debitering

För kommun och publik laddning:

  • Marginal per kWh vid laddning

För privat parkering:

  • Marginal per kWh vid laddning

  • Finns även alt. som abonnemang med månadsavgift och förhöjd avgift under bindningstid

Laddning för kommersiella fastigheter

Vi hjälper alla typer av kommersiella fastigheter att få en fullt fungerande laddinfrastruktur. Flygplatser, hotell, arbetsplatser, allmännyttan – you name it. Processen är i stort sett densamma, men administrationen och debiteringen ser lite olika ut beroende på om du vill att vi anlägger en publik eller privat laddpunkt.

Privat laddpunkt

För allmännyttan eller kvartersmark är laddpunkterna vanligtvis reserverade för enskilda medlemmar eller användare. Det innebär oftast betydligt färre laddtillfällen och ingen rotation mellan användare. Därför erbjuder vi en särskild lösning för privata laddpunkter som täcker kostnaderna för vår tjänst. Debiteringen sker i abonnemangsform, antingen direkt till den enskilde användaren av parkeringsplatsen eller via föreningen/hyresvärden. Om vi tar över befintliga laddpunkter i exempelvis en bostadsrättsförening kan vi komma överens om en anpassad modell.

Pris för anläggning och drift av privat laddpunkt

  • Abonnemang med månadsavgift och förhöjd avgift under bindningstid

  • Marginal per kWh vid laddning (betalas av användaren)

Publik laddpunkt

Publika laddpunkter är relevant för till exempel köpcentrum och flygplatser, där fastighetsägaren erbjuder laddning på liknande sätt som laddgator på kommunal mark. Vi täcker då våra kostnader genom en marginal per kWh när man laddar på laddplatsen. Debiteringen sker per kilowattimme och ibland kombinerat med parkeringstid.

Pris för anläggning och drift av publik laddpunkt 

  • Marginal per kWh vid laddning (betalas av användaren)

Laddning för kommuner

Din kommun spelar en viktig roll i arbetet med att elektrifiera Sverige – och det finns ingen tid att förlora. Vi gör det enkelt för dig att snabbt och säkert göra förändring i kommunen utan att det kostar skattebetalarna något.

Ett enkelt steg för kommunen

Genom att låta oss etablera och driva laddinfrastrukturen på allmän plats får invånarna en modern och framtidssäker lösning för elbilsladdning utan att kommunen behöver betala något. Vi kan även ta över befintliga laddpunkter i kommunen och sköta driften. 

Vill din kommun vara med och skapa förändring? Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal, så får vi saker att hända.

Hur funkar det?

Din kommun kommer överens om ett nyttjanderättsavtal med oss som laddoperatör. Vi står sedan för allt från grävtillstånd och grävning, montering, drift och kundtjänst. Just modellen med nyttjanderättsavtal tillämpas av Stockholms stad och många andra kommuner. Vi täcker våra kostnader genom att ta ut en liten marginal per kWh vid laddning. 
Ladda ned beskrivning HÄR.

Lagkravsplatser

De nya EU-kraven som infördes den första januari i år gör att många behöver sätta upp laddare som inte hunnit planeras eller budgeteras för. Milepost sätter upp och driftar dessa platser snabbt och effektivt utan kostnader för kunden.

Ett enkelt steg

Genom att låta oss etablera och driva laddinfrastrukturen på lagkravsplatserna så får man en modern och framtidssäker lösning för elbilsladdning utan att betala något. Vi kan även ta över befintliga laddpunkter och sköta driften. 

Vill ni vara med och skapa förändring? Kontakta oss för ett förutsättningslöst samtal, så får vi saker att hända.

Hur funkar det?

Vi enas om ett nyttjanderättsavtal med oss som laddoperatör. Ni har en inkopplingspunkt för laddarna. Vi står sedan för allt från grävtillstånd och grävning, montering, drift och kundtjänst. Vi täcker våra kostnader genom att ta ut en liten marginal per kWh vid laddning. 
Läs MER.

#Vi köper din laddare

Vi får frågor från privata stolpägare, kommuner, elbolag och nätägare bland annat. Alla undrar samma sak - hur tar vi hand om vår laddning när vi inte har så många stolpar, när lagkraven ökar eller myndighetsregler sätter stopp för ägande av stolpar?

Ingen fara säger vi! Oavsett orsak så finns vi här för er, redo att betala för stolparna och ta över hela driften utan störning för slutanvändarna. Kunden slipper kostnader för allt från abonnemang till drift och support och kan fokusera på sin kärnverksamhet.

Vad gör Milepost

Vi har stor erfarenhet av att köpa ut existerande laddstolpar och har byggt upp system, mallar och processer för en smidig och snabb hantering.

Utan att störa för slutkunden så kan vi flytta in alla stolpar i vår tjänst och ta över alla skyldigheter som hör till etableringen. Allt fungerar som vanligt men utan kostnader och utan insats för er - och ni får dessutom betalt istället för att betala för omflyttningen!

HÄR går det till.

Utmaningen

Kunskapskraven, reglerna och kostnaden för att driva laddstolpar har ökat signifikant och fortsätter att öka, och är dessutom i många fall inte en del av kärnverksamheten. Det gör det till en utmaning att hantera laddstolpar som kanske byggdes för att hjälpa den tidiga omställningen, behöver byggas ut eller som behöver flyttas till andra bolag för att driftas. 

  • EU-regler, krav från Konkurrensverket, nya nätavtal, support, drift, support och krav på betallösningar är utmaningar som måste lösas.

With great power comes no responsibility.

With great power comes no responsibility.